حاجی در گفتگو با باشگاه خبری توانا مطرح کرد: دلایل پنج گانه لزوم حفظ کارت سوخت خودرو
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به هزینه ۲۲۰ میلیارد تومانی برچیدن سامانه هوشمند سوخت گفت: عمده مخالفان حفظ کارت سوخت به طرق مختلف در جایگاههای سوخت ذینفع هستند. حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره طرح حفظ کارت سوخت گفت: با توجه به وابستگی کشور به واردات […]
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به هزینه ۲۲۰ میلیارد تومانی برچیدن سامانه هوشمند سوخت گفت: عمده مخالفان حفظ کارت سوخت به طرق مختلف در جایگاههای سوخت ذینفع هستند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره طرح حفظ کارت سوخت گفت: با توجه به وابستگی کشور به واردات بنزین در اوایل دهه ۸۰ و مقابله با تهدید و توطئه غربیها برای تحریم بنزین، سهمیه بندی بنزین اجرا شد و در ادامه با طرح هدفمندی یارانهها اصلاح قیمتی نیز صورت گرفت.
وی افزود: در آن ایام مدیریت مصرف سوخت در اقصی نقاط کشور و پاسخ مناسب به تهدیدها تنها بوسیله سامانه بهروز و هوشمند سوخت امکانپذیر بود.
نماینده مردم شاهینشهر و میمه و برخوار در ادامه گفت: با همه فراز و نشیب ایجاد این سامانه سرانجام دولت یازدهم در اصلاحیه بودجه ۹۵ کارت سوخت را حذف کرد. متأسفانه این اصلاحیه در کمیسیون مربوطه و در صحن علنی رای آورد اما تعدادی از نمایندگان با بررسیهای انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که در صورت نبود کارت سوخت اتفاقات ناگواری در نظام توزیع سوخت و مدیریت مصرف آن برای کشور به وجود خواهد آمد که قابل جبران و برطرف کردن نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تهیه و تنطیم طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت خاطر نشان کرد: در سال گذشته یک فوریت این طرح رای خوبی آورد و همچنین در کمیسیونهای انرژی و صنایع مصوب شد.
*دلایل پنجگانه ضرورت حفظ کارت سوخت
حاجی دلیگانی اهمیت و دلایل ضرورت حفظ کارت سوخت را اینگونه برشمرد: نخست آنکه وجود کارت سوخت امکان قاچاق سازمان یافته را به حداقل میرساند زیرا ورودی و خروجی جایگاههای سوخت به وسیله سامانه هوشمند قابل ردیابی است. دوم آنکه در نقاط مرزی کشور پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین و عملا با بلااستفاده شدن کارت سوخت مشاهده میکنیم که مصرف بنزین ۴۰ درصد افزایش داشته است و به تبع آن قاچاق بنزین به خارج از مرزها نیز رشد چشمگیری داشته است.
وی دلیل سوم را تفاوت قیمت بنزین در داخل کشور نسبت به آن سوی مرزها دانست و ادامه داد: در کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه به ترتیب قیمت بنزین ۱۹۰۰، ۰۱۸۰، ۱۷۰۰ و ۴ هزار تومان است. به عبارتی این تفاوت قیمت ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان نسبت به داخل کشور، مهمترین دلیل قاچاق به آن سوی مرزهاست.
حاجی دلیگانی گفت: دلیل چهارم هزینه ۲۲۰ میلیارد تومانی برچیدن سامانه هوشمند سوخت است و پنجمین دلیل کنترل مصرف سوخت توسط این سامانه است.کارت سوخت با گردآوری و پردازش اطلاعات و تولید آمار و ارقام امکان کنترل مصرف سوخت را برای مدیران فراهم کرد. این در حالی است که هرگونه افزایش و کاهش در مصرف با اتخاذ سیاستهای تشویقی و تنبیهی قابل کنترل خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید