آخرین اخبار

بادفاع حسینعلی حاجی صورت گرفت: موافقت نمایندگان مجلس با یک فوریت حفظ کارت سوخت

حماسه سازن :نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۹۵ در خواست یک فوریت طرح حفظ کارت سوخت و مدیریت مصرف در راستای اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را ارائه داد. آقای حاجی به […]

اشتراک گذاری
25 آبان 1395
کد مطلب : 23690

حماسه سازن :نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۹۵ در خواست یک فوریت طرح حفظ کارت سوخت و مدیریت مصرف در راستای اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را ارائه داد.

آقای حاجی به عدم مدیریت و نظارت بر مصرف سوخت تا قبل از سال ۸۶ اشاره نمود و گفت: عدم مدیریت باعث آسیب پذیری کشور شده بود و افزایش قیمتی هم که هر سال انجام میشد هیچ نتیجه ای جز تحمیل فشار بر مردم نداشت.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور توقف روند قاچاق و مصرف بنزین، کاهش واردات بنزین، ۱۰۰ میلیارد دلار منفعت اقتصادی، ارائه اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم گیری های دراز مدت و اصلاح اطلاعات تردد شماری جاده ای برای برآورد و تقاضای سفر و پیش بینی سوخت در زمان های اوج سفر را از مزایای این سامانه نام برد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم حذف این سامانه را باعث افزایش مصرف و واردات سوخت، هدر رفت سرمایه های ملی جهت واردات بنزین و هزینه بالا جهت برچیده شدن سامانه عنوان نمود و افزود: دراین طرح حفظ کارت سوخت هیچ ارتباطی با قیمت و سهیمه بندی سوخت ندارد و منظور فقط حفظ کارت سوخت است

گفتنی است نمایندگان پس از استماع نظرات مخالف و موافق با ۱۱۲ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه با یک فوریت این طرحموافقت کردند.

متن کامل به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتظار دارم همه همکاران عزیز به دلیل اینکه بحث بسیار مهمی است عنایت ویژه داشته باشند.

ابتدا اشاره ای به سابقه موضوع داشته باشم.

تا قبل از سال ۱۳۸۶ هیچ گونه مدیریت و نظارتی بر مصرف سوخت وجود نداشت و همین موضوع کشور را آسیب پذیر کرده بود، فقط هر ساله عددی به مبلغ سوخت اضافه می کردیم که فشار بر مردم را افزون می کرد و اثر بخشی خاصی نیز نداشت.

بنا به ضرورت هایی که بود مجلس تصمیم گرفت و دولت را مکلف کرد که عرضه سوخت را با سامانه هوشمند انجام دهند. در جریان بررسی بودجه سال ۹۵ کل کشور در صحن علنی، پیشنهاد یکی از همکاران مطرح شد که در این پیشنهاد بحث حفظ کارت سوخت،افزایش قیمت بنزین و همچنین دو نرخی شدن و سهمیه بندی آن با هم آمده بود، و در آن جلسه پیشنهاد رآی آورد.

اما دولت در اصلاحیه بودجه که امسال ارائه داد، چون این مباحث با هم ادغام شده بود، یعنی قیمت، میزان مصرف و کارت سوخت، دولت پیشنهاد حذف آن را داده بود و نمایندگان که بابت بحث قیمت و سهمیه بندی نگرانی داشتند یک جا رأی بر حذف دادند.

اما چند نکته در خصوص مزایای سامانه ای که وجود داشته و هنوز هم هست و ضرورت دارد که آن را حفظ کنیم، خدمت همکاران عرض کنم.

اولا توقف روند فزاینده قاچاق و مصرف بنزین را داشته است. به طور مثال در سال ۸۵ و قبل از آن مصرف بنزین کشور ۷۵.۶ میلیون لیتر در روز بود که هر سال هم چند میلیون افزایش پیدا می کرد. با ایجاد این سامانه در سال ۹۰ مصرف به ۵۰.۹ میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. یعنی علیرغم افزایش تعداد خودرو ها، مصرف کاهش پیدا کرد.

نکته دوم کاهش واردات بود. در سال ۸۵ از میزان بنزین مصرفی، روزانه ۲۷.۵ میلیون لیتر از کشورهای خارجی بنزین وارداتی داشتیم که خود به نوعی تهدید به حساب می آمد.

نکته سوم، منفعت اقتصادی هست که سامانه کارت سوخت به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای کشور داشته است.

در هشت سال گذشته که این طرح انجام شده بنابر گزارشی که مرکز پژوهش ها ارائه داد و در این گزارشی که خدمت همکاران قبلا داده شده هم هست، ۱۰۰ میلیارد دلار منفعت اقتصادی ناشی از کاهش مصرف و کاهش واردات برای کشور داشته است.

نکته چهارم، استفاده از اطلاعات سامانه سوخت در موارد گوناگون از جمله تعداد انواع خودروهای فعال، شناسایی خودروهای فرسوده که همین الان با این وضعیتی که در تهران و شهرهای بزرگ در خصوص آلودگی هوا داریم به راحتی از این سامانه خودروهای آلاینده قابل شناسایی است. همچنین به حداقل رساندن بستر قاچاق سوخت در جایگاه های عرضه سوخت که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده که با اجرای این طرح تقریبا مشکل قاچاق سوخت بسیار کاهش پیدا کرد در حالی که تا قبل از آن روزانه بین ۳ تا ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین صورت می گرفت. اصلاح اطلاعات تردد شماری جاده ای برای برآورد و تقاضای سفر و پیش بینی سوخت در زمان های اوج سفر.

در حوزه فناوری این یک افتخار است که جوانان ایرانی آفریده اند. در هیچ یک ار کشورهای منطقه چنین سامانه مقتدر، کامل و دقیقی وجود ندارد.

آثار و مزایایی که مطرح نمودم توسطوزارت کشور، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت راه و شهر سازی مورد تأیید قرار گرفته است.

کل هزینه هایی که برای ایجاد این سامانه انجام شده ۱۵۰ میلیون دلار بوده که در برابر صرفه جویی اقتصادی روزانه ۵۰ میلیون دلار در سه روز اول که هزینه آن برگشت شده است.

از مزایای بسیار ساده این طرح این است که، در گذشته دیده می شد در جایگاه های سوخت برای اندازه گیری میزان سوخت باقیمانده از وسایل سنجش قدیمی استفاه می کردند و الان به راحتی از میزان مصرف که توسط کارت مشخص شده قابل محاسبه است.

نکته مهمی که بایستی مورد توجه قرار گیرد، بستر توزیع گازوئیل بر اساس سهمیه ای که دولت تدبیر کرده و انجام می دهد است که بر اساس بستر همین سامانه کارت سوخت بنزین تعیین شدهو اگر این سامانه حذف شود آن نیز آسیب می بیند.

ضروریت هایی که عرض کردم باعث شد تا این طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت را که انطباق کامل با سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری دارد، را طراحی نمائیم.

نبود آن باعث افزایش مصرف و واردات سوخت می شود، بلکه هر ساله باید عدد قابل توجهی در بودجه کشور برای واردات سوخت بگذاریم که این الان وجود ندارد.

بر چیدن این سامانه نیز بسیار هزینه دارد. تمام نازل هایی که در جایگاه های سوخت هست اگر قرار باشد به سیستم قبلی تبدل بشود باید تمام سخت افزارهای نصب شده روی آن را برداشته شود.

دراین طرح حفظ کارت سوخت هیچ ارتباطی با قیمت و سهیمه بندی سوخت ندارد و منظور فقط حفظ کارت سوخت است.

اگر به فوریت به تصویب نرسد با توجه به رفت و برگشتی که قانون داشته است نگران آن هستیم که سرمایه های ملی از دست برود.

با توجه به اینکه بیش از ۱۳۰ نفر این طرح را امضاء کرده اند همگی رأی مثبت بدهید و اگر پیشنهاد و ایرادی دارید به کمیسیون مربوطه ارائه دهید تا مد نظر قرار بگیرد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *