حاجی در دیدار با وزیر راه وشهرسازی : تبعات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی عبور قطار سریع السیر اصفهان – تهران از وسط شهرهای شهرستان برخوار بسیار زیاد است. 

حماسه سازان؛ نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ۲ مهر ۹۶ در نامه ای به وزیر راه و شهر سازی تبعات اجتماعی، امنیتی اجرای طرح مسیر قطار سریع السیر تهران به اصفهان از بین مناطق مسکونی دولت آباد و دستگرد را گوشزد کرد.

قطار سریع السیر تهران به اصفهان که سال۸۶ مصوب و به عنوان طرح ملی در دستور کار دولت قرار گرفته با وجود مشکلات متعدد و تغییرات مختلف در طرح همچنان روی ریل قرار نگرفته است.

طرحی که دو بار برای آغاز عملیات اجرایی آن در دولت های نهم و یازدهم جشن گرفته شد با اعمال سلیقه های مختلف و عدم تخصیص اعتبار بعد از ۱۰ سال هنوز دچار اما و اگر های گوناگون است.

نکته حائز اهمیت این پروژه مهم ملی و عبور این قطار که از شهرستان برخوار می گذرد، عبور از بین مناطق مسکونی دو شهر دولت آباد و دستگرد است که موجب مشکلات فراوان برای این شهرستان میشود.

شهرستان برخوار که از محروم ترین شهرستان های استان اصفهان است و از جهت خدمات مختلف دولتی از جمله فضای آموزشی، فضای های ورزشی، بهداشتی و … پایین ترین رتبه در استان را داراست با اجرای این طرح دچار مشکلات بسیار بیشتری خواهد شد.

آقای حاجی که از ابتدای مطرح شدن این پروژه به عنوان یک شهروند شهرستان برخوار و حتی در زمان فرمانداری ویژه کاشان مخالف اجرای این طرح بود، پس انتخاب به عنوان وکیل مردم شریف این شهرستان در مجلس شورای اسلامی رایزنی های خود برای تغییر ایستگاه آخر این قطار را آغاز کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم و دهم در جلسات مختلف با مسئولین وقت به ویژه وزیر وقت راه و شهرسازی به تبیین تبعات ناشی از اجرای این طرح پرداخت.

حاجی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در اولین دیدار های خود با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی یکی از دغدغه های اصلی خود را تغییر در این طرح بسیار مهم عنوان می کرد و خواستار تغییر هر چه سریعتر این طرح بود.

نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عملیا ت اجرایی پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران در شهریور ماه سال گذشته که در حضور وزیر راه و شهر سازی برگزار شد، با تاکید بر لزوم توجه به معماری ایرانی-اسلامی در اجرای پروژه به عبور این خط از شهرهای دولت آباد، خورزوق، دستگرد و سین اشاره کرد، اظهار داشت: بیش از سه سال است که بنده پیگیر اصلاح روند اجرایی پروژه در ارتباط با عبور آن از شهرهای مسیر بوده¬ام و در حال حاضر هم تقاضا دارم با توجه به تبعات منفی اجتماعی عبور این پروژه از این شهرها و ایجاد حائل در بخشهایی از آنها و به دنبال آن بروز مشکلاتی نظیر حاشیه نشینی، نسبت به جلوگیری از وقوع چنین مسائلی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

نامه نگاری های مختلف با معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهر سازی و جلسات مختلف برای تشریح مشکلات پیش روی اجرای این طرح در روزهای اخیر نیز ادامه داشت  تا ۳ مهر ۹۶ در جلسه با دکتر آخوندی طی نامه ای ضمن اشاره به جمعیت ۴۰ هزار نفری در دولت آباد و ۲۰ هزار نفری در دستگرد، عبور این قطار از بین مناطق مسکونی این دو شهر را موجب انشقاق بافت مسکونی دانسته و آورده است: تخریب محیط زیست، اختلافات منطقه ای و ایجاد تبعات اجتماعی و امنیتی موجب نارضایتی شدید مردم شریف و انقلابی منطقه گردیده است لذا دستور فرمائید جهت رفع دغدغه بحق مردم نسبت به تغییر مسیر یا جانمایی ایستگاه نهایی در شهرستان برخوار و قبل از رسیدن به مناطق مسکونی موصوف که امکان فنی و مهندسی آن نیز فراهم است اقدام لازم صورت پذیرد.

دکتر آخوندی نیز در هامش این نامه خطاب به دکتر محمد زاده معاون وزیر و رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت راه آهن دستور داده است: بررسی فنی و اقتصادی معمول و نتیجه گزارش گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد